Warning: Creating default object from empty value in /var/www/clients/client1/web5/web/administrator/components/com_sh404sef/sh404sef.class.php on line 410 Warning: Creating default object from empty value in /var/www/clients/client1/web5/web/administrator/components/com_sh404sef/sh404sef.class.php on line 410 Chytrý telefon s rodokmenem - NaZemi
  • Už 11 let hájíme důstojné pracovní podmínky ve světě

    Letos je to už 11 let, co prosazujeme globální rozvojové vzdělávání do škol, zasazujeme se o odpovědnost firem v oblasti jejich dodavatelského řetězce a propagujeme fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům ze zemí globálního Jihu.

  • NaZemi má vlastní kávu Fair Café

    Fair Café je prvotřídní směsí kvalitních káv, které pochází od fairtradových družstev drobných pěstitelů z Guatemaly, jižního Mexika a Konga.

  • Fairtradový obchod NaZemi

    V našem obchodě na Pekařské 22 v Brně nebo v e-shopu obchod.nazemi.cz můžete zakoupit produkty vyrobené podle pravidel systému fair trade. Provoz obchodu zajišťují dobrovolníci.

  • Za jakou cenu?

    Za jakých podmínek vzniklo vaše tričko nebo panenka pro vaše dítě? Jak nevinným ovocem je například banán?

  • Globální rozvojové vzdělávání

    Rozvíjíme vzdělávání, které přispívá k pochopení souvislostí mezi vlastním životem a životem lidí v jiných částech světa. Pomáháme pedagogům zapojovat globální témata do výuky.

Warning: Creating default object from empty value in /var/www/clients/client1/web5/web/components/com_k2/models/item.php on line 596
pátek, 13 prosinec 2013 10:26

Chytrý telefon s rodokmenem

„25 tisíc lidí zaplatilo předem 325 eur za telefon, který nikdy předtím neviděli, od výrobce, který nikdy předtím telefon nevyrobil. To je významné sdělení pro férovou elektroniku a signál, že myšlenka férovější ekonomiky je pro lidi neuvěřitelně důležitá.“ Bas van Abel, zakladatel a ředitel Fairphone
V polovině listopadu se prodal poslední kus z 25 tisíc Fairphonů. Toto číslo je jenom kapka v oceánu mobilů, tabletů a dalších moderních technologií, které se kolem nás kupí. Fairphone se však nepochybně zapíše do historie. Měl by to být výkonný, stylový přístroj a zároveň i první krok směrem k telefonu zohledňujícímu etické a ekologické principy. Podívali jsme se proto na něj zblízka.

Od kampaně k továrně

Nový iPhone 5s a 5c si za tři dny od uvedení v září 2013 koupilo přes 9 milionů lidí. Ve světě se sedmi miliardami lidí má přístup k mobilnímu telefonu celých šest miliard; mnohem víc než třeba k funkčním toaletám. Náš trh je přímo zaplaven množstvím elektroniky. Ta vzniká povážlivým způsobem; ať už jde o nerosty z konfliktních zón nebo pracovní podmínky v továrnách. Kampaně různých neziskových organizací na tyto problémy spojené se „spotřební“ elektronikou trvale poukazují, jejich dopady jsou však těžko měřitelné a rozhýbat technologické giganty jako Apple nebo Samsung ke změně je během na dlouhou trať. Nizozemský projekt Fairphone se takové kampaně zhostil úplně jiným způsobem.

Fairphone logo uprKampaň vznikla v roce 2010  a původně byla zaměřená na zvýšení povědomí o problematických dodavatelských řetězcích spotřební elektroniky. Cílem bylo porozumět dodavatelskému řetězci a zjistit, jestli je možné dělat věci jinak, pokud si při výrobě elektroniky položíte jako základ sociální hodnoty. A jaké problémy identifikovala kampaň u výroby telefonů? Především je to množství „konfliktních minerálů“ používaných v elektronice, tedy surovin, jejichž těžbu ovládají ozbrojené skupiny. Z výnosů z jejich prodeje jsou pak financovány války jako třeba konflikt v Konžské demokratické republice (KDR). Na výrobu každého telefonu je potřebných mnoho druhů minerálů a nerostných surovin, jako jsou například měď, cín, zinek nebo zlato.  Pro představu, každý mobilní telefon obsahuje kolem sedmi gramů cínu a jen třeba modelu Samsung Galaxy S3 se prodalo 50 miliónů kusů – to znamená kolem 350 tun cínu na výrobu tohoto konkrétního modelu.

Dalším zásadním problémem při výrobě elektroniky jsou pracovní podmínky v továrnách. Mobily se vyrábějí především v Číně a za přesčasy, nedůstojné mzdy a potírání svobodných odborů byli již kritizováni snad všichni velcí výrobci. Ti stejní, kteří tvrdí, že dělají co se dá a že lépe, férověji to snad ani nejde.

Lidé, kteří vedli kampaň za férovější elektroniku se po svých zkušenostech s jednáním s velkými hráči byznysu rozhodli, že musí ukázat, že to naopak jde, že se dá vyrobit telefon, u jehož výroby byly respektovány etické principy. Myšlenka chytrého telefonu Fairphone byla na světě – a hned vzápětí se objevila na twitteru, facebooku a blogu.

Chcete etický telefon? Tak si jej kupte a my jej vyrobíme!

Po zmapování dodavatelského řetězce a odhodlání vyzkoušet výrobu prvního etického telefonu v historii, vyvstala otázka jak získat finance na rozběhnutí podnikání. Organizátoři se rozhodli nabídnout Fairphone jako nápad v rámci crowdsourcingu – komunitního financování. Kdokoli si tedy mohl zakoupit telefon a za tyto peníze byl pak tento telefon obrazně vyroben. Koncept vzbudil velké nadšení a stanoveného cíle prodeje 5000 kusů bylo dosaženo mnohem rychleji, než organizátoři počítali. V červnu 2013 pak bylo jasné, že se může začít s výrobou. Na stránkách výrobce Fairphone.com jste si mohli zakoupit další z celkově 25 tisíc kusů telefonu – poslední kus byl prodán 13. listopadu. Marketing probíhal na internetu a na sociálních sítích. Organizační tým vedl také zajímavý blog, kde průběžně informoval o jednotlivých krocích i strastích při výrobě telefonu. Mohli jsme se tak dozvědět jak se vyvíjí design telefonu, jak je na tom dodávka cínové rudy z Východního Konga či jak se vyvíjí jednání s výrobcem v Číně. Blog a sociální média tak sloužili pro zachování kontaktu s příznivci a zákazníky.



Výzva: Zůstat věrný hodnotám

Vytvoření férového produktu v odvětví výroby elektroniky vyžaduje téměř dosažení světového míru!
Výroba mobilního telefonu je komplexní proces od zásobování, přes výrobu, distribuci až po recyklaci. Fairphone se stal cestou jak tento celý systém otevřít a ukázal, že je možné i při takto složitých situacích zachovat transparentnost a neslevit ze svých principů. Tým, složený především z aktivistů a nadšenců,  se rozhodl nehledat nové dodavatele, ale využít již existující dodavatelské řetězce . Přitom se snažili využít již existující iniciativy, které se zabývají danou problematikou, což je logické a praktické z hlediska know-how a orientace v oblasti. Jako příklad může posloužit spolupráce s  Conflict-Free Tin Initiative v oblasti  zpracování cínu nebo Solutions for Hope v souvislosti s produkcí tantalu. Díky této spolupráci Fairphone obsahuje „nekonfliktní“ cín z province Sud Kivu v Konžské demokratické republice a „nekonfliktní“ tantal z province Katanga, rovněž v KDR.

Fairphone tezbaPři výrobě Fairphonu se tým zaměřil také na pracovní podmínky dělníků v dodavatelském řetězci, od těžby až po zpracování v továrně. Pro výrobu telefonu zvažovali také využití továrny v Evropě, ale jak říkají: „Zdálo se nám důležité zůstat v Číně stejně jako využít minerály z Konga. Z problémových oblastí můžete odejít, avšak to jen vytvoří další problémy. My jsme chtěli prozkoumat dodavatelský řetězec v těchto problémových oblastech a pracovat na tom jak je zlepšit.“ Kritéria výběru i samotný výběr spolupracující továrny byly otevřeně komunikovány na blogu. Nakonec byl jako dlouhodobý partner v Číně vybrána firma A’Hong, která pochopila hodnoty Fairphone a byla ochotna spolupracovat například při auditu třetí stranou nebo vzdělávání zaměstnanců. Hlavním principem u výroby pak bylo, aby každý pracovník zapojený do výroby dostal důstojnou mzdu.  

Fairphone tovarnaPro zajímavost – při výrobě Fairphonu sehrála svou roli i továrna v ČR, kde se z tantalu vyráběly kondenzátory. Nicméně celý proces výroby byl velice náročný a skrýval mnoho výzev. „Práce v nestabilních regionech s iniciativami, které jsou ve válečných oblastech, jako je Kongo, je samozřejmě velmi složitá. Musíte monitorovat situaci a ujistit se, že vaši lidé jsou v bezpečí. Taky práce na globální úrovni je velice složitá kvůli kulturním odlišnostem a jazykovým bariérám. Snažíme se o maximální transparentnost, když pak ale komunikujete omyly a problémy, které nastávají, ztrácíte zájem některých lidi, a to je nepříjemné. Náročné je při všech komerčních tlacích taky zůstat věrný hodnotám, se kterými jsme do projektu vstupovali.“

Podívejte se na infografiku s rozkladem ceny Fairphonu.

Kolik nabíječek se vám válí v poličce?

„Naším cílem v dlouhodobém horizontu je plně recyklovatelný telefon vyrobený z materiálů přátelských k přírodě i k lidem, bez plastů a toxinů.“ Bas van Abel, ředitel Fairphone

Fairphone holka v mobilech uprKromě materiálu a výroby však bylo u Fairphonu myšleno na celý jeho životní cyklus tak, aby byl jeho dopad na planetu a lidi minimální. Protože se jedná o relativně malou sérii produktu, nebylo reálné zřízení sítě servisních míst po celé Evropě. Výrobce se rozhodl řešit servis tak, že zařízení otevírá zákazníkovi. Plánuje vytvořit návody a instruktážní videa pro základní opravy a podporovat online komunitu, která bude diskutovat a navzájem si pomáhat při potížích. Základní součástky telefonu budou dostupné na e-shopu výrobce. Pokud se vyskytne zásadní problém nebo výrobní vada, bude záruční doba standardní 2 roky, zařízení je však nutné v tomto případě zaslat do Nizozemí.

Další zajímavostí je, že telefon se standardně prodával bez nabíječky, kabelu a sluchátek – tyto doplňky si však bylo možné dokoupit. Cílem je minimalizovat množství elektroodpadu. Mnoho lidí také ocení možnost použít ve Fairphonu dvě SIM karty. Kromě praktického spojení třeba pracovního a soukromého čísla to také znamená úsporu jednoho přístroje.

Za každý Fairphone budou zrecyklovány 3 staré mobilní telefony.  Projekt na sběr a recyklaci mobilů běží v Ghaně a snahou je jednak využít získané finanční zdroje pro zlepšení infrastruktury, pro recyklaci elektroodpadů v Ghaně a také využít získané nerostné zdroje pro výrobu dalšího Fairphonu.

Kupte si mobil, změníte svět

Motto kampaně pro Fairphone je „Buy a phone. Start a movement.“ Může se to zdát jako podivná výzva ke spotřebě v souladu s marketingovými sděleními i těch největších firem. U Fairphonu však nejde o produkt samotný; telefon je zde nástrojem kampaně a vstupem pro diskusi o podmínkách a sociálních i ekologických dopadech výroby elektroniky.

Jak férový a etický je tedy tento telefon?  Tessa Wernik z Fairphonu říká: „Musíme si uvědomit, že ‘fair’ je lidský koncept a ne statický pojem. Mění se podle toho z jakého úhlu se na něj díváte. Fairphone je diskuse a my se snažíme hlavně o to, aby lidi diskutovali na téma, jak naše činy ovlivňují ostatní. Fairphone bude platforma, kde lidi mohou mluvit o tom, co je podstatou férovosti na trhu mobilních telefonů, ale my nikdy nedosáhneme 100% férového telefonu – o to vlastně ani nejde.“

Pokud byste si chtěli Fairphone koupit, mám špatnou i dobrou zprávu. Špatná je, že všechny telefony z první várky 25 tisíc kusů jsou udány. Dobrou zprávou je, že pravděpodobně bude následovat druhá generace telefonu a spekuluje se také o jiném typu zařízení, pravděpodobně tabletu.

Technické parametry:

rozměry a hmotnost: 126 x 63.5 x 10 mm, 170 g
displej:  4,3" kapacitní IPS qHD (960x540 pixelov, 256 PPI) sklo Dragontrail
sítě: GSM, WCDMA, GPRS, EDGE, HSPA (42,2|11,5 Mb/s)
konektivita: microUSB, Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 4.0, GPS
paměť: 16 Gb, microSD (až do 64 Gb)
RAM: 1024 Mb
baterie: 2000 mAh (vyměnitelná)
procesor: MTK6589 čtyřjádrový (4 x 1,2 GHz), chipset Mediatek 6589
operační systém: Android 4.2 Jelly Bean (vlastní rozhraní vytvořené Kwame Corporation – otevřený), pravděpodobně na něm poběží taky Ubuntu-Touch a Firefox OS
fotoaparát: 8 Mpx autofocus, blesk (+ 1,3 Mpx přední fotoparát)
dual SIM, FM rádio, kompas, gyroskop, senzor okolního světla, senzor přiblížení, informační dioda, tělo z recyklovaného polykarbonátu

Zajímavé informace:

  • Dokument Blood in the Mobile: trailer
http://www.youtube.com/watch?v=wQhlLuBwOtE&feature=c4-overview&list=UUgb0tSlnPCMjUs31daylE5Q
  • Příspěvek Base van Abela na TEDx v Amsterdamu:
http://www.tedxamsterdam.com/fairphone-hits-mark-of-25-000-phones-sold/

Infografiky:

 Poznámky:

1) http://www.tedxamsterdam.com/fairphone-hits-mark-of-25-000-phones-sold/
2) www.tedxamsterdam.com/fairphone-buy-a-phone-start-a-movement/
3) http://www.theguardian.com/environment/2012/nov/23/tin-mining-indonesia-bangka?CMP=twt_gu

4) http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S_III

5) www.tedxamsterdam.com/fairphone-buy-a-phone-start-a-movement/
6) http://www.ethicalconsumer.org/ethicalreports/mobilesreport/fairphone.aspx

7) http://www.ethicalconsumer.org/ethicalreports/mobilesreport/fairphone.aspx

8) http://www.ethicalconsumer.org/ethicalreports/mobilesreport/fairphone.aspx

9) http://www.fairphone.com/

10) http://www.ethicalconsumer.org/ethicalreports/mobilesreport/fairphone.aspx, Tessa Wernik Communications Director
11) http://www.fairphone.com/#roadmap-3
12) http://www.ethicalconsumer.org/ethicalreports/mobilesreport/fairphone.aspx, Tessa Wernik Communications Director


Autoři textu: Michal Lazor, Anna Lazorová
Fotografie: Fairphone

 

10 let NaZemi

Informační servis NaZemi

Chcete dostávat informace o našich akcích a aktuálním dění? 

Zajímají Vás informace o činnosti a nabídce Centra globálního rozvojového vzdělávání NaZemi?

grv 300x100
stante-se-clenem-klubu-nazemi

Sledujte nás